Kurti kupuje, a publika traći vreme

(Foto: printskrin Kurir)

Uprkos konstantnom insistiranju srpskih zvaničnika da “Beograd ostaje konstruktivna strana, opredeljena za iznalaženje kompromisa, zarad normalizacije odnosa i izgradnje trajnog i održivog mira”, kako je to specijalnom izaslaniku Francuske za Zapadni Balkan Reneu Trokazu onomad rekao direktor Kancelarije za KiM Petar Petković, u tabloidnim medijima koje kontroliše vladajući režim po višegodišnjoj ustaljenoj praksi svakodnevno se čini sve da se evociraju i pojačaju negativne emocije publike prema Kosovu i predstavnicima međunarodne zajednice koji rade na rešavanju problema u odnosima dve strane. U pomoć se često pozivaju razni “stručnjaci” čije su analize, pretežno iz kruga beogradske dvojke, muzika za tužne uši redovnih pratilaca jutarnjih i ostalih srpskih TV programa.

Gostovanja raznih analitičara, poznavalaca prilika i nekadašnjih diplomata u programima tabloidnih televizija se vrlo brzo i lako pretvaraju u vesti na portalima, a kasnije ih pozadinska matrica umnožava na još nekim internet adresama istog ili sličnog ideološkog profila. Drugi deo posla, sami od sebe, završavaju algoritmi koji pokreću agregatore vesti (Naslovi.net, TopVesti.rs, Time.rs).

Ipak, značajno je primetiti praksu tabloidnih medija da gotovo identičnu vest, od reči do reči, u roku od nekoliko minuta ili sati objavljuju različite redakcije uz navod da su baš one izvor.

Tako je Kurir 8.11. u 8.30 objavio vest pod naslovom “BAHATO PONAŠANJE: Kurti kupuje vreme i poručuje međunarodnoj zajednici da mu ne pada na pamet da formira ZSO” sa nadnaslovom “OPASNA IGRA”.

Tekst je napisan na osnovu “smatranja stručnjaka” koji su govorili za Kurir: politički analitičar Dejan Vuk Stanković i karijerni diplomata Zoran Milivojević.

Ukratko, stručnjaci koji imaju svo pravo ovoga sveta da greše u svojim ocenama i analizama, a tabloidi da te greške bez razlike da li su slučajne ili namerne do mile volje objavljuju, za Kurir su rekli da kosovski premijer Aljbin Kurti kupuje vreme kako bi izbegao formiranje Zajednice srpskih opština (ZSO) i otvoreno poručuje međunarodnoj zajednici da mu na kraj pameti nije da tako nešto uradi. Kako su ukazali, činjenica da se nije ni sastao sa specijalnim izaslanikom EU za dijalog Miroslavom Lajčakom tokom njegovog boravka u Prištini samo je još jedan dokaz te tvrdnje.

Ipak, iako se navodi da se Kurti nije sastao s Lajčakom, dodaje se da je to u Prištini uradio glavni pregovarač u dijalogu sa Srbijom Besnik Bisljimi.

Stanković je potom ocenio da Kurti “ima prećutnu podršku Zapada, što znači i Lajčaka”, a Milivojević da “što se Lajčaka tiče, to kako je prošao u Prištini pokazuje u kojoj meri je kredibilitet posrednika EU na najnižem mogućem nivou. Istovremeno, njegov pokušaj da se razgovara i sa opozicijom pokazuje koliko je stav Srbije jasan, da bez ZSO ne može ništa”.

Zanimljiv je i osvrt autora teksta na poslatu poruku prištinske vlade da je “Kosovo posvećeno punoj normalizaciji odnosa sa Srbijom”, pa je lako zaključiti da posvećenosti, makar one retoričke, ima više nego dovoljno i u Prištini, a ne samo u Beogradu i to, gle čuda, naročito tokom poseta visokih međunarodnih zvaničnika.

U dnu vesti Kurira je navedena i izjava docenta Fakulteta političkih nauka u Beogradu Stefana Surlića za Kosovo onlajn, kao i ona predsednika Demokratske partije Kosova Memljija Krasnićija data mnogobrojnim novinarima isped sedišta EU u Prištini neposredno nakon susreta sa Miroslavom Lajčakom.

Gotovo u reč identičan tekst sa vrlo sličnim naslovom onom koji je objavljen u Kuriru pojavio se istog dana sat kasnije na portalu Alo.

Objavljeni su istovetni citati Stankovića i Milivojevića, samo bez navoda da su to izjavili za Kurir. Kao autor vesti “Bahati Kurti kupuje vreme Ovo je poručio međunarodnoj zajednici” potpisana je redakcija Alo.

Manipulativni klikbejt naslov sugeriše da je kosovski premijer lično (ovo) nešto “poručio međunarodnoj zajednici”. To, naravno, nije istina jer je naslov, baš kao i onaj u Kuriru napisan na osnovu “smatranja stručnjaka”.