6.3 C
Pec
4. feb 2023

Tabloidi mnogo puta tokom 2022. godine dramatično o Kosovu

Godinu koju ispraćamo obeležile su brojne dezinformacije, lažne vesti, spinovi i druge vrste medijskih manipulacija u kontekstu političkih i bezbednosnih tenzija na relaciji Beograd-Priština, sa fokusom na sever Kosova. Beogradski tabloidi nebrojeno puta su tokom 2022. godine dramatično izveštavali i analizirali „zauzimanje“ i „osvajanje“ severa Kosova i Metohije gotovo uvek pozivajući se na nezvanične tvrdnje, anonimne izvore ili pojedinačne izjave, te na osnovu informacija za koje se kasnije ispostavi da su neistinite.

Prilikom poslednjih barikada na severu Kosova, TV Pink je emitovao specijalni program u kome su analitičari davali najmračnije moguće prognoze i definitivni početak sukoba na Kosovu, sve do onog trenutka kada predsednik Srbije nije rekao da se barikade na severu Kosova uklone.

U nedelju 25. decembra je munjevitom brzinom  u čitavom regionu odjeknula vest o pucnjavi u Zubinom Potoku. „U Zubinom Potoku u 19:45 su se začuli pucnji, kada su Kurtijevi specijalci pokušali da uklone barikade“, javljeno je sa nacionalne frekfencije TV Pink uz emitovani video i napomenu da se radi o ozbiljnom sukobu policije i naoružanih građana na severu. Sa druge strane kosovski mediji na albanskom su izveštavali da su Srbi pucali na patrolu KFOR-a. Kosovska policija demantovala je navode da je učestvovala u ovom incidentu, a KFOR saopštio da je njihova patrola bila blizu mesta pucnjave.

Usvajanje kosovskog budžeta za 2023 i izjava premijera Kosova Albina Kurtija da je povećan budžet za nabavku savremenog naoružanja i 300 novih radnih mesta za policiju, bio je povod  tabloidima u Beogradu da ovu izjavu pretvore u paklene planove Prištine, krvave sukobe, hapšenja i “duvanje u istu tikvu sa Briselom”.

Vest od 07. oktobra o pronađenoj eksplozivnoj napravi na gradilištu u zvečanskom selu Grabovac, koju su prijavili radnici bio je povod za naslove u tabloidima poput „Uzbuna u Zvečanu: Ljudi u panici, stigla policija, Priština šalje specijalnu jedinicu“ – po kojem se u tom trenutku moglo zaključiti da se obistinila često ponavljana najava o „napadu“ specijalnih jedinica Kosovske policije na sever Kosova. Ovo je još jedan primer da je broj klikova i profit tabloidima ispred javnog interesa.

Nepun dan uoči odvojenih sastanaka generalnog sekretara NATO-a u Briselu sa Aleksandrom Vučićem i Aljbinom Kurtijem, srpske medije preplavila je potvrda iz KFOR-a da su povećali prisustvo na Jarinju i Brnjaku uz još jednu informaciju: U ovo područje došla su dva džipa Kosovskih bezbednosnih snaga. Informaciju je demantovao kosovski ministar odbrane. KFOR je u prethodnoj potvrdi KoSSev portalu, takođe naveo da nisu dobili nikakav zahtev od KBS za odlazak na Sever, a što su u obavezi da učine pre nego da odu.

„Oružane provokacije“; „Povređeni i ranjeni“; „Kosovski specijalci okupirali most na Ibru“; „Prvi incidenti na Jarinju“; „Albanska akcija počinje u ponoć“; „Sprema se opšti napad na sever! Kurti za noćas naredio akciju Crna Oluja!?!“; „Haradinaj dao podršku proterivanju Srba“; „Prištinska policija ulazi na sever“ – ovako bi ukratko moglo da se sumira izveštavanje srpskih tabloida u jeku tenzija na severu Kosova.

TV Pink je u nedelju 31. jula objavio „početak oružanog sukoba“, koji se na kraju nije ni dogodio. Povod za specijalnu emisiju bile su blokade puteva na severu Kosova koje su bile uspostavljene, dan pre stupanja na snagu odluka kosovske vlade o srpskim tablicama i dokumentima.

Sredinom februara ove godine Kosovska policija u izjavi za KoSSev je demantovala Informer koji je objavio da je „više od 250 do zuba naoružanih policajaca“ krenulo ka Severnoj Mitrovici, a istovremeno i pisanje prištinskog Kallxo-a – da su „Srbi blokirali policiju“ nedaleko od Jezera Gazivode. Direkcija policije u Prištini je kasnije indirektno potvrdila navode Kallxo-a o blokiranju policijskih patrola u Zubinom Potoku.

U završnjici predizborne kampanje za parlamentarne izbore u Srbiji, portali kao da se utrkivali sa što morbidnijm naslovima, kako bi privukli pažnju čitalaca, potencijalnih birača i što više kompromitovali pojedine stranke i kandidate, iznoseći netačne informacije. Sredinom marta portali Informer, Pink, Alo, Objektiv, Srbija danas itd. su objavili tekst pod naslovom “Marinika i Đilas žele prolivanje srpske krvi”.

Evidentno je da u poslednjih nekoliko godina, bilo šta da kažu političari, u naslovima tabloida osvane ono što oni ili nisu rekli ili su rekli drugačije od onoga kako je preneseno u tabloidima. Brojnim klikbejt naslovima i kampanjama u 2022. godini pojedini tabloidi u Beogradu težili su da ocrne albance po svaku cenu i time pojačaju etničku mržnju.

NAJNOVIJE

Više